Pierwsza wizyta u logopedy – jak się przygotować, jak przygotować dziecko? 

Pierwsza wizyta u logopedy często wiąże się ze stresem i niewiedzą jak będzie przebiegać. Stąd pomysł na ten wpis, aby Was, drodzy rodzice i  opiekunowie, uspokoić oraz abyście mogli przygotować dziecko na taką wizytę :).

Ważne jest, aby dziecka nie przestraszyć, nie mówić do niego „pójdziemy do Pani, która sprawdzi jak mówisz” lub „Pani zajrzy Ci do buzi” itp.

Można za to wytłumaczyć dziecku, że idziecie do Pani, z którą dziecko się pobawi oraz, że będziecie robić śmieszne minki do siebie i do lusterka :).

Pierwszy wizyta…

Pierwsze spotkanie, konsultacja, czy diagnoza logopedyczna dziecka ma zazwyczaj formę zabawy, podczas której logopeda sprawdza stan anatomiczny buzi, języka, wędzidełka języka i wargi górnej, zgryzu, sprawność narządów artykulacyjnych, sposób oddychania, odgryzania, żucia, połykania, zasób słownictwa, poziom rozwoju mowy, rozumienie mowy, ocenia słuch fonemowy i przeprowadza orientacyjne badanie słuchu. 

Ważną kwestią jest też wywiad, który logopeda przeprowadza z rodzicami lub prawnym opiekunem dziecka na początku spotkania. Warto więc wziąć ze sobą wszelką dokumentację logopedyczną, jeśli taką już Państwo mają. Mogą to być także wcześniejsze opinie logopedyczne, przesiewowe badanie logopedyczne z przedszkola, wyniki badań słuchu, jeśli było wykonywane. Można zabrać także ulubioną zabawkę dziecka, która może pomóc oswoić się mu z nową sytuacją. Ulubiona przekąska lub napój, pomogą ocenić sposób odgryzania, połykania u dziecka. W przypadku trudności opóźnionego rozwoju mowy można wziąć listę słów, wyrażeń, które dziecko wypowiada. Warto też przypomnieć sobie ważne informacje, o rozwoju swojego dziecka, które będą przydatne dla logopedy. 

O co może pytać logopeda?

  • przebieg ciąży i porodu
  • leki przyjmowane w ciąży
  • ocenę noworodka (skala APGAR)
  • rozwój psychomotoryczny dziecka (kiedy zaczęło siadać, raczkować, chodzić)
  • rozwój mowy dziecka (kiedy zaczęło głużyć, gaworzyć, pierwsze słowa)
  • sposób oddychania dziecka podczas snu, swobodnej zabawy
  • sposób karmienia dziecka, jak dziecko aktualnie je, pije
  • to, czy dziecko używa/ używało smoczka lub butelki ze smoczkiem
  • wady wymowy, zaburzenia mowy występujące w rodzinie

Może zdarzyć się tak, że diagnoza nie zakończy się na jednym spotkaniu. Badanie przeprowadza się w tempie dostosowanym do dziecka, dlatego trzeba być cierpliwym. Czasami diagnozę trzeba pogłębić o dodatkowe badania, czy konsultacje u innych specjalistów. Mogą to być na przykład foniatra, laryngolog, psycholog, ortodonta, fizjoterapeuta, dlatego czas ten może się wydłużyć do kilku spotkań. 

Na koniec wizyty logopeda podaje informacje na temat stanu mowy dziecka oraz możliwych przyczynach występujących wad wymowy lub zaburzeń mowy. Daje też zalecenia do pracy z dzieckiem lub przedstawia postępowanie terapeutyczne w przypadku, gdy rodzic zdecyduje się na stałą terapię. 

A najważniejszą kwestią jest, aby zabrać ze sobą dobry humor!

 

Adrianna Ejsymont

Logopeda, neurologopeda

 Centrum Terapeutyczne TER-UP