NASZE TERAPIE. Czym są? Skąd taka nazwa? Jak wygląda przebieg zajęć?

Zakładając Centrum Terapeutyczne, bardzo długo zastanawiałam się nad nazwą. Ciężko decydować o tak ważnym aspekcie na początku zakładania działalności, kiedy firma nie ma jeszcze konkretnych ram. Jednak po intensywnej burzy mózgów (z mężem, rodziną, znajomymi, ale także ze sobą) zdecydowałam się na nazwę Centrum Terapeutyczne TER-UP. 

Możecie Państwo zapytać dlaczego akurat tak nazwa? Otóż słowo „Centrum” skojarzyło mi się z kompleksowością, całościową pomocą – oznacza to, że zatroskany rodzic otrzyma w naszych gabinetach kompleksową pomoc i wsparcie dla swojego dziecka (od pedagoga, przez psychologa po logopedę). Natomiast „Terapeutyczne” i „TER-UP” dotyczą terapii i wzrastania w niej (ang. UP – „w górę”). Tworząc nasze gabinety specjalistyczne bardzo zależało mi na tym, aby każdy kto będzie korzystał z pomocy czuł, że nasze terapie pomagają wspiąć się na wyżyny, poradzić sobie z problemem i dzięki temu być wyżej – wyżej dzięki odpowiedniej terapii. 

Dawniej słowo terapia nie miała pozytywnego wydźwięku. Symbolizowało  problem, nieradzenie sobie z trudnościami, oznaczało wstyd, bo ktoś musi iść na „terapię”. Nic bardziej mylnego ! Chciałabym odczarować to słowo i przybliżyć nieco NASZE TERAPIE. Czym są? Skąd taka nazwa? Jak wygląda przebieg zajęć? 

Terapia pedagogiczna – inaczej zajęcia korekcyjno kompensacyjne. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci od zerówki do ósmej klasy szkoły podstawowej. Głównym celem tych zajęć jest zmiana postawy dziecka wobec trudności szkolnych i wzrost motywacji oraz samooceny. Zajęcia mają charakter indywidualny bądź grupowy (w naszym Centrum do 3 osób) i polegają na wykonywaniu ćwiczeń, zabaw, gier, które wspierają ucznia w trudnościach szkolnych. Ćwiczymy na zajęciach m. in technikę, tempo i rozumienie czytanego tekstu, umiejętność pisania, ortografię, koordynację wzrokowo – ruchową, słuch fonemowy i wiele wiele innych. Główmy założeniem jest wsparcie ucznia w trudnościach, z którymi boryka się w szkole (trudności dotyczą umiejętności nabywanych w szkole podczas procesu edukacyjnego). Zajęcia prowadzę osobiście i stawiam na pierwszym miejscu relację z dzieckiem. Najpierw zaufanie, a potem praca. Dodatkowo w obrębie trudności szkolnych prowadzę trening koncentracji, zajęcia z uczniem zdolnym oraz zajęcia wyrównawcze. W zakładce oferta mogą Państwo zapoznać się ze szczegółami. Słowo terapia w przypadku moich zajęć to – wzrost samooceny i wiara, że z każdą trudnością, przy odpowiednim wsparciu można sobie poradzić! 

Terapia logopedyczna – w głównej mierze dotyczy wad wymowy. Jeśli Państwa dziecko nie mówi „r”, sepleni, albo ma opóźniony rozwój mowy – to właśnie terapia logopedyczna ma na celu wsparcie w tym zakresie. Pomoc ta dotyczy także dzieci w młodszym wieku – nasz specjalista wspiera dzieci już od żłobka. Na terapii logopedycznej dziecko wraz z logopedą wykonuje ćwiczenia, które wspierają odpowiednie trudności. Tutaj pomocami terapeutycznymi są m.in.: lustro, wkładki artykulacyjne, piórka czy też słomki. A więc zupełnie inna praca niż na terapii pedagogicznej. Istotna jest rola terapeuty, który w trakcie zajęć, zachęca do wykonywania ćwiczeń. Dodatkowo, kluczowy jest stały kontakt rodziców z logopedą i wsparcie dziecka w kontynuacji ćwiczeń w domu. Praca logopedy opiera się także na wszelkiego rodzaju grach i zabawach logopedycznych, ale także na relaksacji, czy ćwiczeniach oddechowych. W tym przypadku terapia to intensywne ćwiczenia zwieńczone odpoczynkiem, oddechem i relaksacją na przykład przy spokojnej muzyce. 

Terapia psychologiczna jako jedyna ma najbardziej nieprzewidywalny przebieg. Dzieje się tak dlatego, że każde dziecko zmaga się z różnymi problemami. Jedno ma kłopoty w szkole z rówieśnikami, inne ma lęki, a jeszcze kolejne trudną sytuację w domu, bo na przykład rodzice się rozstają. Kluczowy tutaj jest wywiad z rodzicem w celu ustalenia trudności. Gdy psycholog pozna wszystkie istotne informacje, wie jakiego wsparcia udzielić. W zależności od kłopotów może zaproponować cykliczne spotkania z dzieckiem i rodzicami, na których wykonuje się ćwiczenia i zabawy dotyczące emocji. Innym przykładem jest skorzystanie z grupowych zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Ktoś może potrzebować wycieczenia, a ktoś inny dodatkowej stymulacji lub po prostu zapewnienia, że można poradzić sobie z każdym problemem, jeśli trafimy do odpowiedniej osoby i zdecydujemy się na odpowiednią terapię. Tutaj terapia jest delikatna, indywidualna i niesie pomoc wewnętrzną. Przynosi ukojenie dla umysłu, emocji i ogólnego samopoczucia. 

Jak widać słowo TERAPIA na przestrzeni lat zmieniło się. Owszem, oznacza fakt, że ktoś potrzebuje wsparcia, ale czy to wstyd skorzystać z pomocy? Myślę, że każdy potrafi sobie odpowiedzieć sam na to pytanie. Ja tyko nadmienię, że w przypadku dzieci, im szybciej sięgniemy po wsparcie, tym lepiej dla dziecka. Rodzicu – nie musisz sam zmagać się z kłopotami, a jeśli nie jesteś pewny co się dzieje z Twoim ukochanym synkiem lub córką, zapytaj o to naszego specjalistę. Doradzimy, pomożemy i chętnie poznamy Twoje dziecko.

Zapraszam do kontaktu, 
Aneta Szulc